Każdy kredyt konsumencki będzie objęty ochroną ustawy.

ustawa o kredycie konsumenckim
Oceń post

Obecny rządzący naszym krajem rozpoczęli właśnie prace nad implementacją nowej unijnej dyrektywy. Dyrektywa ta ma pomóc objąć ochroną ustawy o kredytach konsumenckich, każdego kredytu konsumenckiego, bez znacznie w jakiej wysokości. Instytucje finansowe nie będą mogły reklamować takich kredytów, jako istotną pomoc w poprawie sytuacji finansowej.

Planowane zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim mają na celu „dostosowanie” jej do obecnie wymaganych przez Unię Europejską, odpowiednich dyrektyw. Parlament Europejski oraz Rada Europy 18 października 2023 roku wprowadziła dyrektywę 2023/2225, która jednocześnie uchyla dyrektywę o oznaczeniu 2008/48/WE.

Jak zmieni się limit kredytu konsumenckiego?

Najważniejszą zmianą w nowej ustawie będzie całkowite zniesienie maksymalnej kwoty kredytu. Do tej pory to właśnie wysokość całkowitej kwoty kredytu określała, czy ten „załapie się” pod ochronę ustawy o kredycie konsumenckim. Do tej pory, tylko kredyty, które mieszczą się w limicie kwoty 255 550 złotych, są objęte ochroną ustawy o kredycie konsumenckim (oczywiście są to między innymi kredyty gotówkowe).

Stara dyrektywa unijna określała tę kwotę w wysokości 70 tysięcy euro, nowa dyrektywa podnosi kwotę do 100 tysięcy euro. Dyrektywa 2023/2225 daje możliwość podwyższenia tej kwoty, a polska ustawa ma całkowicie usunąć górny limit kwoty kredytu. Oznacza to nie mniej, nie więcej tyle, że każdy kredyt konsumencki będzie objęty ochroną ustawy o kredycie konsumenckim. Mówiąc prościej, każdy konsument, który zaciągnie kredyt, będzie objęty ochroną tejże ustawy.

Ciekawostką jest również art. 26 ust. 9 dyrektywy 2023/2225, który jasno określa, że uruchomienie realizacji umowy kredytowej może zostać rozpoczęte dopiero po wyrażeniu zgody konsumenta. Na chwilę obecną tego rodzaju zabezpieczenia nie znajdziemy w polskim prawie.

Jakie będą nowe zasady reklamowania kredytów konsumenckich?

Wielkie zmiany szykują się również w stosunku do całych działów osób odpowiedzialnych za marketing w poszczególnych bankach i nie tylko. Dlaczego? Regulacje, które wprowadzi nowa ustawy, to między innymi:

  • Umieszczenie obowiązkowego ostrzeżenia o tym, że zaciągnięcie kredytu łączy się z ponoszeniem kosztów.
  • Informacje przedstawiane w reklamach będą musiały być wyraźnie słyszalne lub wyraźnie czytelne.

Kategorycznie zabronione będzie użycie reklam, które:

  • Mogą wprowadzać w błąd potencjalnego kredytobiorcę, na przykład poprzez to, że dzięki kredytowi poprawi on swoją sytuację finansową.
  • Będą przekazywały błędną informację, że obecne zadłużenie lub informacje w bazach danych (np. BIK, KRD), nie mają większego wpływu na decyzję kredytową.
  • Sugerują, że zaciągnięcie kredytu jest równoznaczne z oszczędzaniem i zwiększa zasoby finansowe kredytobiorcy.

Nowa dyrektywa oraz nowa ustawa o kredycie konsumenckim ma również nakładać konieczność na kredytodawcę umieszczania najbardziej istotnych informacji już na pierwszej stronie dokumentacji. Formularz informacyjny dla potencjalnego kredytobiorcy ma być czytelny i przejrzysty.

Jak to będzie wyglądało w praktyce? Czy doczekamy się czegoś w rodzaju formułki informacyjnej, czytanej na szybko przez lektora, dotyczącej stosowania leków? My również jesteśmy bardzo ciekawi. Tymczasem zapraszamy do odwiedzenia naszego forum kredytowego, które znajdziesz w zakładkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *